söndag 17 maj 2015

Habent sua fata libelli



Idag har jag läst igenom gamla dikter. Det är helt sjukt egentligen, vilket ordförråd och aldrig sinande inspiration jag hade förr. Och jag visste allt om livet och kärleken, fast kanske ingenting egentligen. Jag älskade så innerligt, och kände den djupaste av smärta. Idag är känslorna mer avtrubbade. Kanske kommer jag aldrig mer att älskas eller älska såsom jag gjorde då, för ca 10 år sedan. Var tog orden vägen? Jag har inte skrivit på många år, och saknar det innerligt.


Här är en dikt jag skrev under en lektion 2007;



Du får min mask att krackelera
tusentals sprickor
älskling jag är tom nu
min värld raserar och
jag tappar bort det jag
trodde var
mig själv


Jag tar av mig masken
och jag dansar
naken in i din famn
ett tomt ark för dig
att måla en tavla på
precis så som du vill
ha mig


Men jag talar till en döv
med en stämma så stum
välj mina ord
och vi skall
förstå varandra
på helt rätt sätt
baby


Kommunicerar enbart med närhet
masturberar
till tystnadens makt
du har mig avklädd
och missbrukar
libidons styrka
igen


Om du öppnar alla inre dörrar
som jag
och ger mig fritt tillträde
till dina rum
så skall du få
min tillåtelse att
låsa ibland


Eskapismen är vår bästa vän
och du är den
ljuvaste av drömmar
jag flyr så gärna
till dig
men du är
någon annanstans




Och här är en annan gammal (2006 kanske?) goding om att älska någon man kanske inte riktigt kan få:


Alla vet vi väl 
att den förbjudna frukten
är den mest delikata
och dess
sötma smeker
alla mina sinnen
såsom dina kyssar
gör


Jag blir ej förvisad
ut ur paradiset
för den glupska tugga jag tar
det 
är 
i himmelriket jag hamnar
och vår kärlek 
borde inte få vara
fel


Du strålar älskling
och jag blir bländad
av detta fantastiskt
fina
skimmer
jag svävar som bland molnen
in i din 
famn


Dina vrår och skrymslen
vill jag söka skydd
och leka
bland
såsom
du brukar 
gömma dig
tätt intill och i
mig


Vi badar 
i kärlekens
gyllene sjö
simmar
tillsammans
men jag vill ha
fastland baby
stadig mark under
fötterna

Jag vill slippa gråta mer
min högsta önskan är att
få vara rätt för dig
igen
och 
att du ska låta mig
vara närmast och dela livet
jag lovar att du inte ångrar ditt
val









Inga kommentarer :

Skicka en kommentar