onsdag 18 december 2013

Pro sensu communi

Idag är det dags för nr 18 i Emilys julkalender; berätta om en ikonisk/historisk person som inspirerar dig. 


Det finns ju många fantastiska personer som inspirerar mig, men denna gång väljer jag Mary Wollstonecraft. Hon föddes 1759 i Spitalfields och avled 1797 i London. Hon var en författare och feministisk filosof, mest känd för "A vindication of the rights of woman" där hon argumenterar för att kvinnor inte är underlägsna män av naturen, utan bara framstår som sådana för att de saknar formell utbildning. Hon förde fram idéer om att både män och kvinnor skulle betraktas som rationella varelser och att samhället bör grundas på förnuft. 
  Hon är även känd för sina okonventionella och stormiga förhållanden. Mary dog i barnsäng vid 38 års ålder, och efterlämnade många oavslutade manusskript. 

Jag beundrar henne för hennes mod och styrka, för att hon vågade vara före sin tid och kämpa för kvinnors lika rättigheter, samt satsa på sitt författarskap i en tid då det inte var riktigt accepterat med kvinnliga författare. Som feminist, filosof och författare var hon en i mina ögon enormt beundransvärd kvinna, och för mig en stor förebild. 









Inga kommentarer :

Skicka en kommentar