måndag 24 februari 2014

Tempora mutantur, nos et mutamur in illis


Det är svårt och slitsamt att vara konsument idag. Man vill så gärna kunna lita på att de produkter man köper är tillverkade på ett schysst sätt och inte innehåller skadliga ämnen, men så är tyvärr inte fallet. Det ställs kanske större krav än någonsin på oss konsumenter att vara medvetna och göra kloka val. Det krävs mycket förarbete och studier innan man ger sig in i en affär om man vill vara säker på att det man handlar inte är skadligt.

Skönhetsprodukter innehåller farliga och konstiga ämnen som är skadliga såväl för oss människor som för miljön. Detsamma gäller hushållsprodukter, kläder och inte minst mat. Så oerhört många produkter i vår vardag innehåller gifter och tillsatser som sakta men säkert tar död på oss. De påverkar både lokalt och globalt. Allt för att tillverkningen skall vara så billig och effektiv som möjligt, och den ekonomiska vinsten största möjliga. Finns produkterna dessutom lättillgängliga och till ett bra pris på marknaden, ja då hakar vi på utan eftertanke.

Det är så fruktansvärt svårt och jobbigt att tänka på allt detta, och att försöka undvika allt det dåliga känns i princip omöjligt. Jag orkar inte alltid ta ansvar. Jag vill (som så många andra) ibland bara sticka huvudet i sanden. Det är förjävligt att verkligheten ser ut såhär. Och det känns hopplöst, "vad spelar det för roll om jag gör något annorlunda?" är en vanligt förekommande tanke. Men, det må vara en klyscha, fast "ingen kan göra allt, men alla kan göra något" är ju faktiskt sant.

Jag kan inte köpa bara ekologisk mat. Tyvärr så påverkar min ekonomi mina inköp, hur dumt det än låter. Likaså det faktum att jag lever med en man som inte tycks vara ett dugg intresserad av miljö- eller hälsofrågor, och som äter 3 ggr så mycket som jag. Det fungerar helt enkelt inte. Hade jag haft en inkomst så visst, då hade jag kunnat göra ännu mer. Men den ekologiska maten (särskilt kött, vilket jag förvisso klarar mig utan, men vi är ju två) är ofta mycket dyrare och i mindre förpackningar. Så klart spelar inte pengar någon roll ur ett långsiktigt perspektiv, men för att få vardagen att fungera så måste man göra svåra beslut.

Det är skrämmande att börja tänka på alla de gifter jag utsätter min kropp för. Jag som dessutom är livrädd för att bli sjuk och för döden. Tar inte gifterna död på min kropp så tar de död på den värld jag lever i. Jag vill ju att människor och djur ska kunna fortleva på den här planeten, jag vill att mina barn ska växa upp här och leva långa, friska liv. Kanske är det inte möjligt.
  Jag vill bara fly undan konsumtionssamhället och dess krav. Jag shoppar allra mest på loppisar och försöker att göra medvetna val. Jag skulle gärna se att mina framtida barn lekte med mina gamla leksaker (för jag har sparat i princip allt), men många av dem är i plast och därmed säkerligen fulla med gifter, så det lär inte ske. Samtidigt gör det ont att skiljas från dem. Plastbanta sina hem borde alla göra, men det är inte heller lätt. Plasten är billig och lätt att få tag på. Speciellt i köket är plastprodukterna många. Det är omöjligt att byta ut allt på en gång, men lite pö om pö ska det gå.

Jag städar hemmet varje fredag för att hålla det så dammfritt som möjligt. Men, de rengöringsmedel jag använder är inte helt bra för miljön, och när jag våttorkat sköljs sedan dammet (som innehåller mycket gifter) ut i vattendragen. Skall städningen ske på det sätt som är bäst för miljön så tar det minst 3 ggr så lång tid, tid som inte alltid finns.

Förutom att vara en "vanlig" konsument så kommer jag kanske en dag även att vara bil- och husägare och mamma. Ansvaret och skulden (som redan är enorm!) blir då allt större. Allt detta ansvar borde inte ska behöva ligga på oss som konsumenter. Det borde vara tillverkarna som sover dåligt om nätterna på grund av de dåliga beslut de tar. Men ni ser inte verkligheten ut så. Det är vi konsumenter som kan göra skillnad, det är vi som har makten. Jag kan inte förändra världen, eller ens mig själv, över en natt. Men jag tar små, små steg i rätt riktning, genom att byta ut en produkt och förändra ett beteende i taget.











Inga kommentarer :

Skicka en kommentar