torsdag 2 januari 2014

Amantes sunt amentes!

Så många visdomsord har sagts om kärleken, här kommer en bunt från Paulo Coelho:


"Kärleken har aldrig fört med sig lycka. Snarare tvärtom, den är en ständig ångest, ett slagfält, otaliga vaktnätter då man undrar om man har valt rätt. Den sanna kärleken består av extas och lidande."

"Man bör aldrig försöka jämföra två olika erfarenheter av kärlek; man kan inte mäta kärleken som man mäter en väg eller höjden på ett hus."
Häxan från Portobello


"Jag måste skriva om kärlek. Jag måste tänka och tänka, skriva och skriva om kärlek- annars kommer min själ inte att härda ut."
Elva minuter

"Jag är rädd för döden och jag vill inte mista livet. Jag är rädd för kärleken för att den för med sig saker som ligger bortom vår förståelse; dess ljus är väldigt, men dess skugga skrämmer mig."
Brida

"Många människor tillåter sig inte att älska- för det finns så mycket, så mycket förflutet och så mycket framtid med i spelet."
Veronika bestämmer sig för att dö

"Känslorna bör alltid vara fria, man ska inte döma framtida kärlek efter gamla lidanden."
Vid floden Piedra satte jag mig ned och grät

Och ett par från andra klokingar;

"Kärleken är ett straff. Vi straffas för att vi inte klarar av att vara ensamma."
Marguerite Yourcenar

"Kärlek är aldrig riktig kärlek förrän den gör dig sårbar." Theodore Roethke








Och du, du är min kärlek! <3






1 kommentar :

  1. Väldigt visa ord om kärlek, för det ät precis vad den är ångest & osäkerhet!

    SvaraRadera