måndag 25 november 2013

Omnium rerum principia parva sunt

Under min tid som arbetssökande har det fokuserats mycket på första intryck, hur viktigt det är att ge ett gott sådant, hur fort det går att skaffa sig en uppfattning om andra människor, och hur orubbligt detta första intryck ofta är.
Jag har då börjat fundera kring detta, och hur jag själv dömer andra. Även jag har en del förutfattade meningar och kan snabbt tro mig veta allt om en person utifrån dennes yttre attribut. Men jag försöker vara väldigt noga med att ändå vara öppen och villig att ändra denna uppfattning, kanske främst om det är en negativ sådan.

Om någon till exempel talat väldigt illa om en person jag inte träffat, så är det lätt att jag (mer eller mindre omedvetet) har en negativ inställning till personen redan innan vi möts. Jag vill dock helst skapa mig en egen uppfattning, och försöker att tränga undan det jag hört, så att jag när vi väl träffas, kan ge personen en chans.


Det tar bara några sekunder att skaffa sig en första uppfattning om någon, och man får aldrig en till chans att ge ett första intryck. Tänk då hur utsatt man är vid till exempel en arbetsintervju. Redan när du tar i hand och presenterar dig skapar arbetsgivaren en bild av dig, som sedan kan vara svår för dig att påverka. Det är ganska skrämmande.  

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar